Všeobecné odporúčanie k zenovej meditácii
Napísané v rokoch 1227 – 1233
Dogen Zen Ji
Už keď začíname hľadať pravdu, prídeme na to, že je univerzálna a je všade okolo nás. Prečo by sme sa teda mali opierať o praktizovanie a zbieranie skúseností? Pravý – povoz Dharmy je voľný a nezávislý, tak prečo vyvíjať nejaké úsilie? Naše pravdivé telo ďaleko prevyšuje pojmy o zašpinení a znečistení. Tak kto by veril v prostriedky očisťovania a leštenia? Vo všeobecnosti sa ani nemôžeme vzdialiť od nášho prirodzeného stavu. Tak aký je úžitok z praktizovania? Ak je však prítomný čo i len najmenší náznak rozlišovania medzi vami a cestou, výsledkom bude ešte väčšie oddelenie ako oddelenie medzi zemou a nebom. I tá najmenšia stopa dualistického myslenia spôsobí, že svoju Buddhovu myseľ stratíme. Na svoje poznanie pyšní a štedro odmenení svojím uskutočnením môžeme získať rôzne stavy vnútorného vhľadu, môžeme uskutočniť pravdu, osvietiť vedomie a získať schopnosti na odvahu ducha, ktorou pretneme nebesia. Snahou o pochopenie môžeme brázdiť rôzne vzdialené intelektuálne oblasti, a predsa skoro úplne stratíme absolútnu cestu na oslobodenie. A čo viac, ešte vždy môžeme pociťovať vplyv mudrca Džetavánskeho hája a jeho šesťročné úsilie správneho sedu. Ešte stále môžeme počuť o deviatich rokoch, ktoré nositeľ pečate poznania Bodhidharma strávil v kláštore Šaolin oproti stene v jaskyni. Starí svätí boli takí. Ako by teda bolo možné, aby v dnešných časoch ľudia nevyvíjali nejaké úsilie? Preto by sme sa mali vzdať štúdia rôznych písiem a vyhlásení. Mali by sme sa naučiť stiahnuť sa do seba, čo znamená obrátiť svetlo do vnútra, aby nastalo jeho vnútorné zrkadlenie. Potom telo a myseľ prirodzene odpadnú a naša pôvodná prirodzenosť sa objaví. Keď chceme dosiahnuť nevysloviteľné, tak musíme nevysloviteľné praktizovať neodkladne. Vo všeobecnosti na cvičenie Zazen stačí tichá izba. Jedlo a pitie užívajte s mierou. Dajte na bok svetské veci. Nechajte všetko skľudniť. Nemyslite na dobré ani na zlé. Neberte veci ako správne a nesprávne. Zastavte vedúcu úlohu vedomia, vôle a uvedomenia, taktiež predstáv, myšlienok a intelektuálneho fungovania mysle. Nechcite sa stať Buddhom. Zazen nemá nič spoločného s obyčajným sedením alebo polohou ležmo. Obvykle sa na podlahu miestnosti, v ktorej sedíme, položí hrubá štvorcová rohož a na ňu okrúhly vankúš. Sedíme v polohe plného, alebo polovičného lotosu. V polohe plného lotosu položíme najprv pravé chodidlo na ľavé stehno a potom ľavé chodidlo na pravé stehno. V polovičnej lotosovej polohe položíme ľavé chodidlo na pravé stehno. Šaty majú byť voľné, ale upravené. Potom položíme pravú ruku na ľavé chodidlo a vložíme ľavú dlaň do pravej tak, aby sa špičky palcov dotýkali. Seďte rovno, nenakláňajte sa doľava ani doprava, dopredu ani dozadu. Uši majú byť v rovnakej polohe s ramenami a nos v rovnakej polohe s pupkom. Jazyk sa má opierať o podnebie, ústa sú zavreté a zuby sa majú dotýkať. Pokojne dýchame nosom s otvorenými očami. Keď sa držanie tela ustáli, zhlboka vydýchneme a nakloníme sa doľava a doprava. V rovnováhe a nehybnosti hory myslíme na nemyslenie.
Ako sa dá myslieť na stav nemyslenia?
Toto je podstata Zazenu. Sed v Zazen nie je obdržaním zenovej koncentrácie. Je to čisto mierová a radostná brána Dharmy. Prax a realizácia, ktorá dokonale uskutoční stav Bódhi. Zákon vesmíru sa bezpochyby uskutoční, zábrany a prekážky sa ho nedotknú. Pochopením toho je toľko, ako sa stať sa drakom, ktorý našiel vodu, alebo tigra, ktorý žije v horách. Nezabúdaj, že pravá Dharma sa prirodzene manifestuje pred nami a tma a chaos sa rozplynie. Pri dvíhaní sa z polohy Zazen sa pohybujeme pomaly a vstávame pokojne. Naše pohyby nech nie sú prudké. Vidíme, že tí, ktorí v minulosti prekonali rozdiely medzi obyčajným a svätým a tí, ktorí zomreli buď v stoji alebo v sede v celistvosti sa opierali o túto silu. Naša rozlišujúca myseľ nevie pochopiť, ako Buddhovia a patriarchovia vyjadrovali svojim žiakom podstatu Zenu prstom, palicou, ihlou alebo ako odovzdávali osvietenie pomocou Hossu, päsťami, žezlom alebo jedným „Kacu“ výkrikom. Nedá sa to pochopiť ani nadprirodzenými schopnosťami a ani intelektuálnym pohľadom na prax a osvietenie. Toto sú tie velebné skutky, ktoré sú poza zvuky a formu. Ako by mohli byť iné, ako poznanie a vnímanie výsledku predchádzajúcich činov. Preto neberieme bystrosť ako nadradenosť a hlúposť ako podradnosť a netreba robiť rozdiel medzi múdrym a hlúpym. Venovať sa Zazenu znamená toľko ako usilovať o pravdu. Cvičenie a skúsenosti v Zazen sú od prirodzenosti čisté a tak aj naše skutky v živote budú vyvážené a jasné. Vo všeobecnosti patriarchovia v tomto i druhom svete, na západe v Indii a na východe v Číne, všetci uchovávali Buddhovu polohu a užívali plnú slobodu sledujúc zvyklosti svojej viery. Venovali sa čisto sedu a stali sa vlastníkmi stavu pokoja a mieru. Hoc existuje desaťtisíc porovnaní a tisíce rozdielov, my vyslovene usilujeme o v Zazene vyjavenú pravdu. Prečo by sme mali opustiť svoje miesto sedenia a podnikať zbytočné cesty do cudzích zemí? Avšak ak tu a teraz urobíme jediný chybný krok, okamžite zakopneme. Vlastníme to najdôležitejšie – naše ľudské telo, takže neplytvajme zbytočne časom. Teraz, keď vieme, čo je v buddhizme najdôležitejšie, ako sa môžeme uspokojiť s nestálym svetom? Naše telá sú ako rosa na tráve a naše životy ako blesk miznúci v okamihu. Vážení adepti v pravdivom učení, nenechajte sa prekvapiť skutočným drakom. Vaše úsilie venujte ceste, ktorá je bezprostredne dosiahnuteľná a priama. Ctite si tých, ktorí už prekonali intelektuálne skúmania a ktorí sú voľní od úmyslov. Buďte v jednote so stavom Bódhi všetkých Buddhov a staňte sa dedičmi osvietenia patriarchov. Keď budete tento stav praktizovať dlhý čas, určite sa aj vy stanete takými, ako tento stav. Pokladnica sa sama otvorí a vy môžete slobodne užívať obsah podľa vlastnej chuti a vôle.
FUKAN – všeobecné odporúčanie
ZAZEN – Za – sed, Zen – cvičiť, meditovať
Gi – zvyk, prostriedok
Fu a Kan: Nepýtaj sa, či hlúpy alebo múdry, ostrý či tupý, proste nerob rozdiely.
Týmto chcel majster Dogen poukázať na to, že Zazen je prístupný pre každého a môžu ho praktizovať všetci.